کد مطلب:35215
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:24
منظور ازعصمت انبيا چيست ؟
از كمالات برجسته علمي و عملي انبياي الهي (ع) ملكه «عصمت» است. عصمت ملكهاي علمي و عملي است و نظير عدالتْ تنها ملكهاي عملي نيست كه انسان را از گناه عمدي و سهوي حفظ كند، بلكه عصمتْ انسان را از جهل، خطا، سهو، نسيان و مغالطه در انديشه و تفكّر نيز نگه ميدارد. بنابراين، معصوم، هم در بخش علمْ مصون از اشتباه در فهم است و هم در بخش عملْ مصون از كار نارواست.
عصمت، شهود خاصي است كه انسان را از گناه باز ميدارد، ليكن اصل شهود، متعلق به عقل نظري بوده و پرهيز از گناه راجع به عقل عملي است، اگر چه منشأ عصمت عقل عملي، همان عقل نظري است. بنابراين عصمت علمي متوقف بر عصمت عملي نيست. ممكن نيست كسي در مقام عمل معصوم باشد ولي در مقام علم اين چنين نباشد، زيرا اگر حلال و حرام، پاك و ناپاك، زشت و زيبا را نداند در مقام عمل هم معصوم نيست.
انبيا (ع) در جناح عقل نظري و عقل عملي معصوم بودند، يعني هم درست ميفهميدند و هم فهميدهها را درست پياده ميكردند. در حرم امن فهمشان نه جهل قصوري و تقصيري، و سهو و خطاي در تطبيق راه پيدا ميكرد و نه در حرم امن عقل عملي آنان خطا و عصيان نسياني يا عمدي راه پيدا ميكرد.
: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن كريم ج 9 (سيرة رسول اكرم در قرآن)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.